Brev:
Frokost kl 10.10 i vuggestue. Kan det kaldes frokost?
16. maj 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Frokost kl 10.10 i vuggestue. Kan det kaldes frokost?
Kære Helen
Jeg tænkte, at jeg ville høre hvad du som sundhedsplejerske mener om følgende.
Min datter (lidt over 2 år) går i en semi privat vuggestue og der har man fornylig besluttet at flytte vuggestuens frokost til kl 10.10 om morgenen fordi børnehavebørnene var sultne og ville have mad tidligere. For at det kan passe ind med køkkendamen, så blev vuggestuens tid flyttet fra 10.30 til 10.10.
Aflevering om morgenen er mellem kl 8.00 og 9.30 og afhentning kl 15.00 - 15.30 Børnenes alder varierer fra lige under 1år til 2 år og 10mdr.
Om eftermiddagen når de vågner får de knækbrød og æble men vi kan mærke en markant ændring hos vores datter, hun er glubende sulten når vi henter hende (spiser tit to bananer i et hug) og inden det blir tid til aftensmad er hun træt og irritabel. Hun får bananer eller brød ligeså snart vi er ude af døren (hun bliver hentet kl 15.30) samt lidt mad når vi kommer hjem. Men jeg mener det er for langt et spring mellem hovedmåltiderne at man serverer frokost kl 10.10 da de fleste børn først spiser aftensmad omkring kl 18.00.
Dvs der er et langt spring uden mad mellem morgenmad og eftermiddags snack, hvis et barn ikke er sultent kl 10.10 får det først knækbrød og æble når det vågner om eftermiddagen og der er de jo tit optaget af at lege.. De helt små har jo heller ikke samme muligheder for at sige deres mening fx at de er sultne til sammenligning med børnehavebørn.
Alle vi har spurgt, som har børn i andre institutioner, spiser omkring kl 11.00.
Men hvad er erfaringen? Findes der nogen vejledning i tidsintervaller mellem måltider i vuggestuer for vuggestuebørn?
Bedste hilsner
Majken