Frokost kl 10.10 i vuggestue. Kan det kaldes frokost?

16. maj 2013

Alder:
2 år, 3 mdr.

Frokost kl 10.10 i vuggestue. Kan det kaldes frokost?

Kære Helen

Jeg tænkte, at jeg ville høre hvad du som sundhedsplejerske mener om følgende.

Min datter (lidt over 2 år) går i en semi privat vuggestue og der har man fornylig besluttet at flytte vuggestuens frokost til kl 10.10 om morgenen fordi børnehavebørnene var sultne og ville have mad tidligere. For at det kan passe ind med køkkendamen, så blev vuggestuens tid flyttet fra 10.30 til 10.10.

Aflevering om morgenen er mellem kl 8.00 og 9.30 og afhentning kl 15.00 - 15.30 Børnenes alder varierer fra lige under 1år til 2 år og 10mdr.

Om eftermiddagen når de vågner får de knækbrød og æble men vi kan mærke en markant ændring hos vores datter, hun er glubende sulten når vi henter hende (spiser tit to bananer i et hug) og inden det blir tid til aftensmad er hun træt og irritabel. Hun får bananer eller brød ...

Annonce

... ligeså snart vi er ude af døren (hun bliver hentet kl 15.30) samt lidt mad når vi kommer hjem. Men jeg mener det er for langt et spring mellem hovedmåltiderne at man serverer frokost kl 10.10 da de fleste børn først spiser aftensmad omkring kl 18.00.

Dvs der er et langt spring uden mad mellem morgenmad og eftermiddags snack, hvis et barn ikke er sultent kl 10.10 får det først knækbrød og æble når det vågner om eftermiddagen og der er de jo tit optaget af at lege.. De helt små har jo heller ikke samme muligheder for at sige deres mening fx at de er sultne til sammenligning med børnehavebørn.

Alle vi har spurgt, som har børn i andre institutioner, spiser omkring kl 11.00.

Men hvad er erfaringen? Findes der nogen vejledning i tidsintervaller mellem måltider i vuggestuer for vuggestuebørn?

Bedste hilsner
Majken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.